Rabu, 25 Mei 2011

Malaysia Today - Your Source of Independent News


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysia Today - Your Source of Independent News


Kenyataan Akhbar oleh Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan, YAB Lim Guan Eng

Posted: 24 May 2011 06:45 PM PDT

Penafian BN bahawa kerugian RM19 bilion oleh Petronas yang disebabkan oleh penjualan gas di bawah harga pasaran kepada IPP dan TNB itu bukan dalam bentuk subsidi merupakan pembohongan dan penipuan yang cuba dilakukan.

LIM GUAN ENG

DAP melahirkan rasa terkejut dengan kenyataan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui bahawa RM19 bilion yang diberikan kepada penjana tenaga bebas (IPP) dan TNB setiap tahun adalah bukan dalam bentuk subsidi. Peter Chin berkata RM19 bilion kerugian dari Petronas untuk penjualan gas pada harga RM10.70 setiap juta unit Termal British (MMBtu) iaitu  satu perempat dari harga pasaran RM40 per MMBtu. Penafian BN bahawa kerugian RM19 bilion oleh Petronas disebabkan penjualan gas di bawah harga pasaran kepada IPP dan TNB yang bukan dalam bentuk subsidi merupakan pembohongan yang dilakukan oleh BN.

Perkara ini sama dengan kenyataan BN bahawa RM540 juta yang diberikan kepada Perimekar Sdn Bhd bukan komisen untuk mengatur pembelian dua kapal selam Scorpene bernilai US$972 juta (RM3.68 bilion) untuk Tentera Laut Diraja Malaysia. Perkara ini sangat mengarut kepada Perimaker untuk diberikan kontrak dalam menyediakan perkhidmatan sokongan dan koordinasi selama enam tahun walaupun tidak mempunyai rekod atau pengalaman dalam menguruskan urusan kapal selam.

Sekiranya kerugian RM19 bilion setiap tahun oleh Petronas diberikan kepada IPP dan TNB itu adalah bukan dalam bentuk subsidi jadi apa istilah yang betul untuk gambaran kerugian ini? Kuasa yang dijana oleh IPP memenuhi 60 peratus daripada keperluan elektrik Negara manakala TNB memenuhi 40 peratus. Ini menunjukkan bahawa IPP memperolehi lebih banyak manfaat dari RM19 bilion itu.

Jikalau Petronas boleh menjual gas pada harga pasaran, tentunya RM19 bilion yang diuntung setiap tahun boleh digunakan untuk memanfaatkan 27 juta rakyat Malaysia. Persoalan yang sebenar yang harus dijawab oleh Peter Chin dan BN ialah mengapa tarif gas yang dijual kepada IPP tidak boleh naik lebih tinggi sedangkan harga gula, diesel dan petrol yang dijual kepada orang awam dan rakyat Malaysia biasa boleh naik dengan pengurangan subsidi?

Ini adalah ketidakadilan yang lampau apabila hanya meningkatkan harga yang dibayar oleh  rakyat Malaysia biasa tetapi tidak meningkatkan harga yang dibayar oleh syarikat kaya. Pemberian RM19 bilion setahun membolehkan IPP memperolehi keuntungan berbilion- billion ringgit. Dari memastikan ketidakadilan dengan memastikan harga yang meningkat adalah kepada syarikat besar dan bukan kepada rakyat Malaysia biasa, BN telah mencabar kerajaan negeri Pakatan Rakyat untuk membiayai subsidi kepada rakyat Malaysia biasa.

Ini adalah sikap tidak bertanggungjawab walaupun PR pasti dapat melakukannya sekiranya PR mempunyai sumber yang sama seperti mana BN yang mengawal Petronas dan TNB. Lagipun kerajaan negeri di bawah pemerintahan PR ternyata lebih banyak manfaat sosial dan bantuan telah diberikan kepada masyarakat berbanding dengan yang diberikan oleh kerajaan BN sebelum ini. Sebagai contoh, kerajaan negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang berbelanja berjuta- juta dalam usaha untuk membasmi kemiskinan, RM20 juta untuk pemberian RM100 untuk program penghargaan warga emas, ibu tunggal dan orang kelainan upaya (OKU), RM12 juta untuk bantuan tahunan kepada Sekolah Agama Rakyat, Cina dan Tamil. Semua ini tidak diberikan oleh kerajaan negeri BN sebelum ini.

Peter Chin boleh menipu dirinya sendiri bahawa kerugian RM19 bilion oleh Petronas itu adalah bukan subsidi kepada IPP dan TNB. Tetapi beliau tidak akan berjaya menipu masyarakat bahawa kekayaan IPP adalah hasil daripada penderitaan yang terpaksa dibayar dari kenaikan harga barangan. Kegagalan BN untuk memastikan IPP membayar tarif gas mengikut harga pasaran dan menghentikan kenaikan harga pasaran yang dijangka bermula Jun 2011 menunjukkan bahawa rakyat adalah sasaran BN untuk menanggung beban atas kenaikan harga.

 

Declaration on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination

Posted: 24 May 2011 05:19 PM PDT

By eloofk

The Declaration on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination is an important document which was adopted by the United Nation General Assembly on 20th November 1963 and a precursor to the legally binding Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination and entered into force on 4th January 1969.

As Malaysia is a member of the United Nation General Assembly since 1957, it has to adhere to any legally binding declaration at all times.

The Declaration states that:

Article 1 - Discrimination between human beings on the ground of race, colour or ethnic origin is an offence to human dignity and shall be condemned as a denial of the principles of the Charter of the United Nations, as a violation of the human rights and fundamental freedoms proclaimed in the Universal Declaration of Human Rights, as an obstacle to friendly and peaceful relations and as a fact capable of disturbing peace and security among peoples.

Article 2 - i) No State, Institution, Group or Individual shall make any discrimination whatsoever in matters of human rights and
fundamental freedoms in the treatment of persons, groups of persons or institutions on the ground of race, colour or ethnic
origin.

ii) No State shall encourage, advocate or lend its support, through police action or otherwise, to any discrimination based on race, colour or ethnic origin, by any group, institution or individual.

iii) Special concrete measures shall be taken in appropriate circumstances in order to secure adequate development or protection of individuals belonging to certain racial groups with the object of ensuring the enjoyment by such individuals of
human rights and fundamental freedoms. These measures are in no circumstances have as a consequence the maintenance of unequal or separate rights for different racial groups.

Article 3 - Particular efforts shall be made to prevent discrimination based on race, colour or ethnic origin, especially in the field of civil rights, access to citizenship, education, religion, employment, occupation and housing.

Article 4 - All states shall take effective measures to revise governmental and other public policies and to rescind laws and regulations which have the effect of creating and perpetuating racial discrimination wherever it still exists. They should
pass legislation for prohibiting such discrimination and should take all appropriate measures to combat those prejudices which lead to racial discrimination.

Article 5 - An end shall be put without delay to governmental and other public policies of racial segregation and especially policies of apartheid, as well as all forms of racial discrimination and separation resulting from such policies.

Article 6 - No discrimination by reason of race, colour or ethnic origin shall be admitted in the enjoyment by any person of political and citizenship rights in his country, in particular the right to participate in elections through universal and equal
suffrage and to take part in the government. Everyone has the right of equal access to public service in his country.

Article 7 - i) Everyone has the right to equality before the law and to equal justice under the law. Everyone, without distinction as to race, colour or ethnic origin has the right to security of person and protection by the State against violence or bodily harm, whether inflicted by government officials or by any individual, group or institution.

ii) Everyone shall have the right to an effective remedy and protection against any discrimination he may suffer on the ground of race, colour or ethnic origin with respect to his fundamental rights and freedoms through independent national tribunals competent to deal with such matters.

Article 8 - All effective steps shall be taken immediately in the fields of teaching, education and information, with a view to eliminate racial discrimination and prejudice and promoting understanding, tolerance and friendship among nations and racial groups, as well as propagating the purposes and principles of the Charter of the United Nations, of the Universal Declaration of Human Rights and of the Declarations on the Granting of Independence to Colonial Countries and Peoples.

Article 9 - i) All propagandas and organisations based on ideas or theories of the superiority of one race or group of persons of one colour, or ethnic origin with a view to justify or promoting racial discrimination in any form shall be severely condemned.

ii) All incitement to or acts of violence, whether by individual or organisation against any race or group of persons of another colour or ethnic origin shall be considered an offence against society and punishable under law.

iii)In order to put into effect the purposes and principles of the present Declaration, all State shall take immediate and positive measures, including legislative and other measures to prosecute and/or outlaw organisation which promote or incite racial discrimination, or incite to or use violence for purposes of discrimination based on race, colour or ethnic origin.

Article 10 - The United Nations, the specialised agencies, States and non- governmental organistions shall do all in their power to promote energetic action, which by combining legal and other practical measures, will make possible the abolition of all forms of racial discrimination. They shall in particular, study the causes of such discrimination with a view to recommending appropriate and effective measures to combat and eliminate it.

Article 11 - Every State shall promote respect for and observance of human rights and fundamental freedoms in accordance with the Charter of the United Nations and shall fully and faithfully observe the provisions of the present Declaration, the
Universal Declaration of Human Rights and the Declaration on the Granting of Independence to Colonial Countries and Peoples.

Selangor mencapai jumlah pelaburan asing yang tertinggi di Malaysia

Posted: 24 May 2011 05:15 PM PDT

Selangor telah berjaya mencapai jumlah pelaburan asing yang tertinggi di Malaysia berbanding negeri-negeri lain iaitu sebanyak RM 1.5 billion. Angka ini merupakan dua kali ganda negeri di tempat kedua iaitu Johor yang memperolehi nilai pelaburan asing sebanyak RM 766 juta. 

By Teresa Kok

Statistik terkini MIDA (Malaysia Industrial Development Authority) mengenai pelaburan perindustrian di Malaysia bagi tempoh Januari hingga Mac 2011 mengikut negeri menunjukkan bahawa negeri Selangor telah mencapai jumlah pelaburan perindustrian yang diluluskan sebanyak RM 2.5 billion bagi tempoh tersebut.

Jumlah pelaburan asing yang tertinggi

Selangor telah berjaya mencapai jumlah pelaburan asing yang tertinggi di Malaysia berbanding negeri-negeri lain iaitu sebanyak RM 1.5 billion. Angka ini merupakan dua kali ganda negeri di tempat kedua iaitu Johor yang memperolehi nilai pelaburan asing sebanyak RM 766 juta.

Johor diikuti oleh Sarawak di tempat ketiga dengan pelaburan asing sebanyak RM 656 juta.

Jumlah projek perindustrian yang tertinggi

Selangor juga telah mencapai jumlah projek perindustrian yang diluluskan yang tertinggi di Malaysia dengan 59 projek perindustrian. Angka ini merupakan 32% daripada jumlah projek bagi seluruh Malaysia.

Daripada 59 projek perindustrian yang diluluskan di Selangor, 43 merupakan projek baru manakala baki 16 merupakan projek yang diperkembangkan.

Selangor diikuti oleh Johor di tempat kedua dengan 51 projek dan Pulau Pinang di tempat ketiga dengan 20 projek.

Jumlah peluang pekerjaan yang kedua tertinggi

Di samping itu, Selangor telah mencapai jumlah peluang pekerjaan yang dihasilkan yang kedua tertinggi di Malaysia dengan 3,880 pekerjaan.

Pelaburan asing dan tempatan yang seimbang

RM 1.5 billion atau 60% daripada pelaburan di Selangor terdiri daripada pelaburan asing manakala 40% atau RM 1 billion terdiri daripada pelaburan tempatan. Ini menunjukkan bahawa pelabur tempatan juga berpuas hati dengan Kerajaan Negeri Selangor, maka mereka sudi melabur di Selangor.

Pelaburan asing dari seluruh pelusok dunia

Di kalangan pelaburan asing di Selangor, Korea Selatan menanam pelaburan yang paling banyak dengan nilai pelaburan sebanyak RM637 juta, diikuti oleh Singapura dengan RM 485 juta, dan Australia dengan RM102 juta.

Selangor kekal sebagai destinasi pelaburan yang popular

Jumlah pelaburan asing dan jumlah projek perindustrian yang tertinggi di Selangor menunjukkan bahawa ekonomi Selangor masih lagi mantap dan merupakan destinasi pelaburan yang popular bagi pelabur asing dan tempatan.

Teresa Kok

Kredit: www.malaysia-today.net

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Today Online

Copyright 2010 All Rights Reserved