Khamis, 8 Ogos 2013

Malaysia Today - Your Source of Independent News


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysia Today - Your Source of Independent News


Di antara Islam dan ke-Islam-an

Posted: 07 Aug 2013 03:22 PM PDT

Pada tahun 1882 seorang cendekiawan Islam negeri Mesir yang bernama Muhammad Abduh dibuang negeri selama enam tahun oleh pentadbiran penjajah Britan. Beliau bertumpang di Lubnan selama lima tahun diikuti setahun di kotaraya Paris.

Kalau bukan sebab dibuang negeri, dizaman itu memang tidak ramai yang berperluang pergi melancong menaiki kapal laut yang besar besar. Pasal itu bila Muhammad Abduh pulang ke Lubnan dari Paris, ramai peminat-peminat beliau sibuk tanya dia pasal Eropah.

Muhammad Abduh pun jawab, "saya pergi ke Barat dan nampak Islam merata, tetapi tiada muslim; saya pulang ke Timur dan nampak muslim merata, tetapi tiada Islam."

Apa yang saya akan tulis berikutnya mungkin bersifat sensitif kepada para cendekiawan Islam tanahair seperti ahli-ahli puluhan NGO seumpama PERKASA, PEKIDA, dan sebagainya; tidak lupa juga guru-guru dan idola-idola agama yang hebat seperti Azhar Idrus, Fathul Bari, Nasrudin Hassan, Dr. Maza, dan lain-lain.

Sebab itu saya ingin meminta maaf terdahulu jika apa-apa yang saya tulis disini menyinggung perasaan mereka atau pengikut-pengikut mereka.

Oh, dan  juga MCMC, PDRM, JAKIM, dan sebagainya.

Perasaan saya begini: selagi saya masih seorang rakyat Malaysia yang berkongsi nasib dan masa depan bersama semua rakyat jelata, saya rasa rencana ini wajib saya tulis.

READ MORE HERE

 

Kredit: www.malaysia-today.net

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Today Online

Copyright 2010 All Rights Reserved