Sabtu, 1 Jun 2013

Malaysia Today - Your Source of Independent News


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysia Today - Your Source of Independent News


More than meets the eye

Posted: 31 May 2013 11:58 AM PDT

The state immigration department, based on tip off from the police special branch, denied entry to Nurul Izzah because she was slated to meet 2 individuals (trusted East Malaysian lieutenants of Anwar, one of them from DAP) to help facilitate the inflow of funds for the party in Sabah.

One of these two individuals had previously worked closely with sacked Alliance Bank CEO Bridget Lai.

(Bridget Lai is claimed to have played an important role in helping PKR convert millions of US dollars into Ringgit to be channelled for the 2008 General Elections but was subsequently removed over office renovation issues in 2010).
Now, these funds will play a crucial role in helping Pakatan Rakyat stage several rounds of rallies and conduct other activities similar to the Black 505 rallies in Semenanjung.

Why Anwar sent in Nurul? Because she has the image of a sweet, young and honest politician and no one will doubt her motives.
Two set of envelopes were carried by Nurul when she arrived at the KK International airport via Air Asia AK5118 at around 7.00pm on Thursday.

Based on information received by the special branch, the sealed envelopes contained, among others, payment & transaction details and a set of instructions assigned for this 2 trusted lieutenants.

She was supposed to meet these two lieutenants at a hotel in KK on Friday to pass them the envelopes.
In simple terms, Nurul's presence in Sabah was as to act as a 'facilitator' between Anwar and the party's operatives in Sabah for the staging of an uprising. 

After all, Anwar knows better that he can't sent in any other senior party officials such as Azmin, Sivarasa, Surendran or Tian Chua, because they would have been barred immediately.

Read more at: http://sabahgroundzero.blogspot.com/2013/05/more-than-meets-eyes.html 

 

Pakatan Rakyat Perlu Berubah

Posted: 31 May 2013 11:41 AM PDT

Disebabkan kongkongan suara di negara ini, pihak Pakatan Rakyat (PR) terpaksa mengadakan perhimpunan di serata negara bagi menyuarakan kekesalannya terhadap proses pilihan raya (PRU) yang lepas. Sambutan masyarakat terhadap perhimpunan-perhimpunan ini amat 'luar biasa', hingga ada yang melibatkan penyertaan ratusan ribu manusia.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) pula menggerakkan media massa untuk memburuk-burukkan himpunan ini. Ia digelar 'Malaysia Spring' dan 'Anwar Spring' bagi menyamakannya dengan 'Arab Spring'. Perhimpunan rakyat ini dikatakan bertujuan untuk menggangu ketenteraman dan merosakkan harta benda. Hakikatnya, perhimpunan-perhimpunan ini menjadi bukti betapa teraturnya dan 'civil'-nya rakyat Malaysia. Tiada kerosakkan satu harta atau benda pun yang dilaporkan setakat ini. Malaysian Book of Records sepatutnya melakarkan perihal ini sebagai satu rekod nasional.

Pihak polis pula menjalankan operasi menangkap dan mendakwa aktivis-aktivis masyarakat. Polis sebenarnya sudah jemu dengan operasi-operasi sebegini. Bagi mereka, operasi-operasi ini membazir masa, sumber dan anggota; yang sepatutnya dikerah untuk menangkap penjenayah sebenar. Yang paling dikesali pihak polis adalah cemuhan masyarakat akibat tindakan mereka yang hanya 'menurut perintah'.

 

Ubahlah pendekatan

Kitaran PR berhimpun kerana tiada ruang bersuara, kerajaan BN memburukkan PR dan polis menzalimi rakyat – berulang terlalu banyak kali. Antara contoh yang boleh diambil iktibar adalah skandal Lynas. Pelbagai ikhtiar rakyat seperti berkali-kali berhimpun, berjalan kaki dari Kuantan ke Kuala Lumpur, petisyen demi petisyen, mogok lapar, dan aduan ke mahkamah telah dilakukan. Kerajaan buat tidak tahu sahaja. Sedar-sedar, kilang Lynas telah pun siap dan sudah beroperasi sekarang. Oleh itu, buat PR, janganlah bergantung harap dengan usaha berhimpun, petisyen dan aduan mahkamah. Besar kemungkinan, usaha-usaha tersebut akan diabaikan kerajaan. Keputusan PRU-13 akan kekal begitu sahaja.

Lainlah jika institusi Agong, penaung sebenar Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), ingin menyiasat ketelusan proses PRU-13 (melalui Suruhanjaya DiRaja),  peluang untuk aduan PR didengari dengan adil nampak suram. Lebih-lebih lagi, apabila SPR dilihat 'berteduh' dibawah payung tuan 'de fecto'-nya, iaitu kerajaan BN.

PR hendaklah menerima hakikat bahawa negara ini adalah negara dunia ketiga yang diperintah oleh golongan yang mementingkan diri sendiri. Perjuangan menetang kezaliman memanglah mengujakan. Tetapi, berdasarkan pengalaman yang lalu, peluang untuk menukar keputusan kerajaan dengan cara ini, amatlah tipis.

Bagi penulis, pendekatan yang lebih bermanafaat adalah dengan melaksanakan dasar-dasar yang mampu menguatkan keyakinan rakyat kepada PR. Halu tuju PR dan momentum sokongan rakyat kepadanya sudah cukup memberansangkan. Dengan sedikit tambahan sokongan dari golongan atas pagar, moderat dan penyokong BN, ia pasti dapat membentuk kerajaan pusat di PRU akan datang. Kini, apa yang PR perlu adalah sedikit kesabaran dan ketabahan.

 

Biarkan Barisan Nasional

Mengapa PR sahaja yang perlu berubah? Jawapannya mudah. BN terbukti tidak mampu berubah. Lihat bagaimana ia sentiasa mendahulukan pemimpin-pemimpin korup daripada kepentingan rakyat. Taib Mahmud, Shahrizat Jalil, Raja Ropiah, Isa Samad dan rakan-rakan. Lihat bagaimana ia lebih mementingkan kepentingan 'perompak' kapitalis seperti tauke-tauke IPP (Independent Power Producers), konsensioner Lebuh Raya, syarikat air swasta, kontraktor pengangkutan awam (dan lain-lain) daripada kelansungan hidup rakyat. Lihatlah bagaimana tender-tender kerajaan dibaham ahli-ahli keluarga yang tidak berkebolehan. Banyak lagi, dan berkali-kali. Ia terlalu banyak dan berkali-kali hinggakan kebarangkalian skandal-skandal umpamanya berulang adalah satu kepastian. Bukan tidak ditegur. Bukan tidak dibongkar. Bukan tidak dibantah. Masalahnya adalah kepimpinan; tiada azam(will) atau kesediaan untuk berubah dan membela rakyat.

Read more at: http://secebiswaras.wordpress.com/2013/05/31/pakatan-rakyat-perlu-berubah/ 

 

Kredit: www.malaysia-today.net

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Today Online

Copyright 2010 All Rights Reserved