Isnin, 13 Mei 2013

Malaysia Today - Your Source of Independent News


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Malaysia Today - Your Source of Independent News


Pasca PRU13 Siri 2: Pilihanraya Tipu?

Posted: 12 May 2013 02:45 PM PDT

Setelah dua kali menjadi PACA dan mengikuti proses pengundian dan pengiraan undi dari mula sampai akhir, saya berpandangan agak sukar penipuan dibuat ketika proses pengundian di hari mengundi sebenar dijalankan. Oleh kerana itu saya tidak faham apabila terdapat ramai suara-suara yang mengatakan bahawa pilihanraya tipu, undi hantu, undi Bangla dan sebagainya.

Sebelum saya lanjutkan biar saya letakkan kaveat. Pengalaman saya ini hanyalah tertakluk kepada pengalaman peribadi saya di PRU12 dan PRU13 di tempat dan saluran mengundi yang saya ditugaskan menjadi PACA sahaja. Di tempat-tempat lain mungkin berbeza. Di saluran-saluran lain mungkin berbeza. Pengalaman PACA-PACA lain juga mungkin berbeza. Tapi ini pengalaman peribadi saya.

Dari pengalaman peribadi ini saya memutuskan bahawa di saluran yang saya jaga untuk kedua-dua PRU ini, hampir mustahil penipuan dapat dilakukan. Justeru itu, saya jadi kurang yakin dengan tuduhan-tuduhan yang mengatakan bahawa adanya beribu undi hantu, beribu undi Bangla dan banyak penipuan-penipuan lain yang telah berlaku.

Biar saya kongsikan kenapa saya rasa penipuan hampir tidak mungkin dapat dilakukan ketika proses membuang dan mengira undi dijalankan dengan meneliti bagaimana proses pengundian dibuat di tempat mengundi.

Tulisan ini memang panjang tapi perlu saya huraikan satu persatu supaya orang ramai faham bagaimana proses pengundian di hari mengundi sebenar dilakukan supaya kita dapat menilai sama ada penipuan mungkin berlaku atau tidak.

READ MORE HERE

 

Which Malaysian culture is most superior?: A Mother's Day musing

Posted: 12 May 2013 12:44 PM PDT

 
Happy Mother's Day and Happy Belated May Day! May the labors of love reign supreme.

I recall an old Malaysian radio advertisement: "May Day … May Day… I'm itching all over!" I suppose this is the predicament we all are in when we speak of the "mother of all issues": culture!

Mothers give birth to babies. Babies do not know what racism means until they learn from adults. And then they become defined through institutionalized racism produced by the Ideological State Apparatus. The child, is the father of Man, said a sage.

Where are we at, on Mother's Day and May Day?

Are we more race-conscious now than ever before? Are we really in the postmodern era in which politics of identity is taking its linguistic and semiotic turn – in which the ugliness and the beauty of race and ethnicity is surfacing and rearing their heads? Do we need a better understanding of the word "culture"?

Cultural wars

By the growing number of race-related news-stories, letters to the editors, column writings, and opinions published by Malaysiakini, we seem to be arguing more intensely on the issue of race and social dominance.

We argue on which language is more superior, whose civilization originated first, to who this and that land belong to, or if God actually has a chosen people. We even go on a crusade and jihad based on the superiority of this and that culture and civilization. We then hear of suicide bombings in the name of this and that culture.

We let ourselves be shaped by theories of race and ethnicity. These theories were developed by those who think that human beings are material beings primarily and that race and ethnicity are constructs that must be made real. These theories might have originated from racists themselves.

We design systems of social dominance. We build our politics, schools, cultural institutions, organizations, youth movements, and all kinds of imaginary prisons based on notions of racial superiority. We design economic policies around these notions. We distribute justice based on them. We define citizenship based on these notions. We create imagined communities out of them. We then get trapped by the attempt to redefine what race, ethnicity, and culture means.

We include or exclude human beings using languages that gatekeep. We protect our economic interest using sophisticated language of institutionalized racism. The result: we see a manifestation of poverty based on the identification of race.

We then tried to correct the imbalances using the culture of Classical/Rostowian/Friedmanian economics and developmental/pluralistic politics. We used statistics to measure people and to argue of this and that distribution of the economic pie. We developed the culture of communalism based on the numbers we crunch.
 

 

New voter who voted twice on 5th May 2013 to prove a point

Posted: 12 May 2013 12:10 PM PDT


"Saya Mohd Fadhli bin Khaharruddin, membuat laporan mengenai daftar undi yang membolehkan saya mengundi sebanyak 2 kali di pusat mengundi SK Sungai Isap, Saluran 4. Saya mendaftar undi pertama saya pada pukul 10.30 pagi dan undi kedua pada pukul 1.15 petang. Sewaktu undi ke-2 saya tidak membuang undi tetapi berhasrat menyimpan kertas undi dan no saluran sebagai bukti bahawa prosedur dan kredibiliti SPR yang lemah, seperti dakwat yang tidak kekal dan kebolehan mendaftar 2 kali, tetapi tidak dibenarkan oleh KTM pusat saluran 4. Repot ini dibuat untuk mengelak daripada didakwa mempermainkan sistem pilihanraya. Sekian."

Draf diatas sudah cukup ringkas menceritakan apa yang berlaku. Disini saya ingin menjelaskan secara teliti untuk menempis tohmahan buah mulut khabar angin liar.

Selesai mengundi buat kali pertama, saya pulang ke rumah dengan niat untuk makan tengahari, saya basuh tangan menggunakan sabun mandi(jenama tidak pasti) dan saya dapati dakwat kekal luntur dijari telunjuk tangan kiri kesannya berpindah ke tangan kanan dalam keadaan comot. Saya cuba menggunakan peluntur (Depex) yang terdapat didalam tandas untuk hilangkan saki baki comot pada kedua-dua belah tangan. Terbukti, jari kiri saya bersih tanpa ada kesan dakwat kekal.

Saya mencari penyelesaian di internet dan media sosial menjumpai banyak lagi kes sama berlaku di serata Malaysia. Hal ini membawa kemusykilan kerana isu 
dakwat ini telah dibincang sejak 2008 hingga 2013 dan badan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) secara jelas mendakwa dakwat kekal dapat bertahan 5- 7 hari walaupun dibasuh menggunakan medium berbeza.

Saya mengambil keputusan tanpa apa-apa perancangan untuk cuba mengundi buat kali ke-2 pada pukul 1.15 petang. Barisan daftar undi tidak seramai seperti pagi. Saya beratur pada pusat mengundi yang sama, saluran yang sama seperti pada pengundian pertama waktu pagi. Semasa dipanggil untuk daftar undi oleh kerani pengundian,saya ikut prosedur sama; tunjukkan kad pengenalan, jari dicalit dakwat kekal,dan penerimaan kertas undi. Saya berjaya melepasi prosedur yang sama tanpa sebarang masalah! 

Read more at: http://malaysiaflipflop.blogspot.com/2013/05/new-voter-who-voted-twice-on-5th-may.html 

Kredit: www.malaysia-today.net

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Today Online

Copyright 2010 All Rights Reserved